MUĞLA (İGFA) – MUPA’nın yaptığı araştırma sonuçlarına nazaran Muğla’da insanların yüzde 57,9’unun mutfak harcamalarında kısıntıya gittiği ortaya çıktı. Erkeklerde mutfak harcamalarını kıstığını söyleyenlerin oranı yüzde 51,4’ken, bayanlarda bu oranın yüzde 64,1 ile çok daha fazla olduğu görüldü. Mutfak harcamalarını en çok kısan yaş kümesi ise yüzde 69 ile 55-64 yaş kümesi oldu. Bu oran 65 yaş üstü kümede yüzde 60’a yakın olarak ölçüldü.
YENİ KIYAFET ALABİLMEK ÇOK ZOR
Krizin tesirlerinden birisi de giysi harcamalarındaki düşüşte ortaya çıktı. Muğla halkının yüzde 70,8’inin ekonomik kriz nedeniyle yeni kıyafet alamadığını belirtti.
Mutfak harcamalarındaki kısıntı üzere yeni giysi harcamalarında da bayanların oranının erkeklere nazaran daha yüksek olduğu görüldü. Buna nazaran; bayanların yüzde 75,7’si giyim-kuşam harcamalarında kısıntıya gittiğini belirtirken, bu oran erkeklerde yüzde 66 düzeylerinde ölçüldü. Yaş aralığı arttıkça yeni giyim-kuşam harcamalarındaki düşüş de arttı. 65 yaş üstü yurttaşların yüzde 20,2’si artık hiçbir yeni kıyafet almadığını söylerken, yüzde 16,1’i bu kalemdeki harcamalarını çok kıstığını, yüzde 35,3’ü de eskiye nazaran harcamalarını azalttığını kaydetti.
SOSYAL HAYAT KALMADI
Muğla Planlama Ajansının yaptığı araştırmalarda yarıca Krizin toplumsal ve kültürel harcamalara yönelik tesiri de ölçüldü.
Muğla’da yaşayan yurttaşların yüzde 70’inin toplumsal ve kültürel etkinlikler ile ilgili harcamalarını ya azalttığı ya da büsbütün kestiği ortaya çıktı. Bayanların yüzde 74,2’si bu alandaki harcamalarını kıstığını belirtirken, erkeklerin yüzde 65,8’i tıpkı karşılığı verdi. Yaş aralığı arttıkça toplumsal aktiflikten vazgeçenlerin oranındaki artış da dikkat çekti. 45-54 yaş aralığındaki yurttaşların yüzde 72,4’ü, 55-64 yaş aralığındaki yurttaşların yüzde 74,9’u, 65 yaş üstü yurttaşların ise yüzde 72,7’sinin bu harcamalarda kısıntıya gittiği dikkat çekti.
HİJYEN VE ULAŞIMDA DA DÜŞÜŞ VAR
MUPA’nın dataları, temel insani muhtaçlıklar ile ilgili harcamaların da dramatik bir halde azaldığını ortaya koydu.
Buna nazaran; Muğla’da her 10 bireyden 3’ü hijyen eserleri ile ilgili harcamalarında kısıntıya gittiğini tabir ederken, hijyen eserlerindeki harcamalarında kısıntıya gittiğini söyleyen bayanların oranının yüzde 34 olduğu göze çarptı. Bilhassa 55-64 yaş aralığındaki kısıntıya giden yurttaşların oranının yüksekliği (yüzde 41,3) dikkat çekti.
Ulaşım konusundaki araştırma ise her iki bireyden birinin ulaşım harcamalarında kısıntıya gittiğini ortaya koydu. Bu alanda da bayanların oranı (yüzde 50,5), erkeklerin oranına (yüzde 42,4) nazaran yüksekti. Bu alanda da 55-64 yaş aralığındaki insanların yüzde 54,2 ile başka yaş kümelerine nazaran daha fazla kısıntıya gittiği ölçüldü.