İstanbul’daki ticari taksilere yönelik artırım geldiği argümanları ortaya atıldı. Kısa mühlet sonra bu argümanların palavra olduğu anlaşıldı. Argümana nazaran taksimetre indi-bindi fiyatlarının 75 liraya çıkarıldığı palavrası toplumsal medyada yayılırken İstanbul Taksiciler Esnaf Odası Yazı İşleri Müdürü Adem Coşkunyürek böyle bir durum olmadığını, çıkan haberlerin asparagas olduğunu, İBB alt komitede toplantı yapıldığını ve 75 lira teklifinin de İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından teklif edildiğini söyledi.
Şayet İBB’nin teklifi UKOME’den geçerse sarı taksilerde indi-bindi fiyatlarına yüzde 87,5 lira artırım gelmiş olacak.
TAKSİCİLER FAZLA FİYAT İSTERSE İTİRAZ EDİN
Coşkunyürek, taksicilerin taksimetrede yazan fiyattan daha fazla fiyat talep edemeyeceğini, şimdi taksimetrelerin ayarlanmasına ait bildiri olmadığını aslında tarifenin UKOME’den çıkmadığını söyledi.
Bazı taksiciler ortaya çıkan temelsiz tarife gelişmesini taksimetreden bağımsız olarak uygulamaya koymaya çalışıyor. Taksimetre tarifelerine artırım gelmediği için yüksek fiyat talep eden taksicilerden en yakın emniyet ünitesine aracın çekilip, fiyatların ve taleplerin zabıt altına alınması ve fahiş fiyat uygulamasından ötürü şikayetçi olunması ve taksici hakkında da süreç yapılması istenmesi gerekiyor. Taksimetrenin görüntü ile kayıt altına alınması kanıt açısından ehemmiyet kazanacaktır.
TAKSİCİLER YÜZDE 100 ARTIRIM İSTİYOR
İstanbul Taksiciler Esnaf Odası Yazı İşleri Müdürü Adem Coşkunyürek, akaryakıt, bakım masrafları, araç fiyatları, sigorta fiyatları, lastik değişimleri, vergi, SGK üzere birçok kalemde masraflarının bulunduğunu, bugün taksilerde trafik sigortasının 20 bin lira olduğunu, taksiye girecek araçların çok değerli olduğunu ve alınmak istense de stokçuluk yapanlar nedeniyle bulunamadığını, taksilerin motor revizyon fiyatının 100 bin liraları aştığını, SGK ve vergi yükü altında kaldıklarını belirtti.
Coşkunyürek “Yüzde 100 artırım talebinde bulunduk, lakin bizi kurtarır, taksiler şu an bedavaya çalışıyorlar. Havalimanına yolcu almak istemiyorlar zira oradan yolcu alıp kent içine dönmeleri yasak. Havalimanına 300 lira yazıyor, dönüşte de boş geliyor ve 200 lira yakıt gidiyor” dedi.
“ŞİMDİ ARAÇ BULAMIYORUZ, ÖTV İNDİRİMİ GELİRSE NASIL ARAÇ BULUNACAK ONU DA DÜŞÜNÜYORUZ”
Sıfır araba konusunda büyük dertler yaşanırken önümüzdeki devirde ticari taksilere yönelik olarak ÖTV indirimli araç satışının kelam konusu olacağı belirtiliyor. Coşkunyürek “ÖTV indirimi konusunda altyapı çalışması yapılıyor. Araçlar şu anda 700 bin lira civarında başlıyor. Şu an sıfır bulunmayan araçlar ÖTV indirimi gelince nasıl bulunacak onu da düşünüyoruz. Kimi fabrikalarla görüşüyoruz, çip yok diyorlar. Haberlerden izlediğimiz kadarıyla bayiler stok yapmışlar” dedi.
TAKSİLERE YAZARKASA GELMELİ Mİ?
Taksilerde fiş kesilmesi sorunu devam ediyor. Her müşteriye fiş kesilmiyor. Birtakım taksiciler fiş makbuzunu doldurmadan müşteriye veriyor ve müşteri ne kadar meblağ isterse fişi doldurabiliyor. Kayıt dışılığın yüksek olduğu ve vergi kontrolünün neredeyse olmadığı taksi dalında yazarkasa sisteminin gelmesi gerekliliği uzun yıllardır konuşuluyor. Taksiciler genel olarak fiş kesse de kesmese de muhasebeciler tarafından organize edildiği için ortalama bir vergi ödüyor.
Coşkunyürek “Taksicilerin boş fiş vermeleri ve müşterilerden doldurmasını istemeleri yasal olmayan bir şey. Makbuz koçanını satan taksiciler biliyoruz. Yazarkasa söylentisi 50 yıldır var. Daima gelecek deniyor, hepsi kıssa, telaffuzda kalıyoruz” sözünü kullandı.
MEVCUT TAKSİMETRE TARİFESİ
Mevcutta sarı taksilerde taksimetre tarifesi açılış 12,65 lira, kilometre başına 8,51 lira, indi-bindi 40 lira, turkuaz taksilerde açılış 14,55 lira, kilometre başına 9,79 lira, indi-bindi 46 lira, VIP taksilerde açılış 21,51 lira, kilometre başına 14,47 lira, indi-bindi 68 lira olarak uygulanıyor.